Da, chiar dacă sună ciudat, prostește sau mai știu eu cum, dar este de multe ori adevărat.

Până să zici că este stupid, că există reguli de circulație care trebuie respectate de către toți participanții la trafic etc., dă-mi voie să explic cum și de ce are logică titlul de mai sus, cel puțin pentru mine.

În multe situații șoferii nu sunt atenți la bicicliști, nu sunt ei atenți la celelalte mașini care sunt mai vizibile, dar la bicicliști. Unii poate intenționat, cei mai mulți deoarece nu sunt încă obișnuiți cu noi prin trafic etc., ideea este că nu au instinctul de a feri bicicliștii. Această problemă, este și mai delicată atunci când stai la semafor. Din lipsă de spațiu sau de amenajări, de multe ori biciclistul oprește la semafor în paralel cu mașinile, făcândul aproape invizibil de către șofer, iar la culoarea verde a semaforului, cum toți se grăbesc să treacă primii, ai mari șanse să fi agățat de către vreo mașină | autobuz | camionetă.

WeBike - waiting area for cyclist

Foto credit: goseeruneatdrink

De aceea în orașele cu infrastructură pentru biciclete, există o zonă la semafor, special amenajată pentru bicicliști, zonă de acumulare. Aceasta este poziționată în fața mașinilor, tocmai pentru a-i face vizibili pe bicicliști. Evident la pachet și cu o semaforizare diferențiată între bicicliști și mașini.

La noi nu există așa ceva, deocamdată. Nu există la noi piste pentru biciclete, de aceea se merge pe carosabil laolaltă cu mașinile. Așa că mulți dintre noi trecem în fața mașinilor și poate chiar forțăm roșul semaforului, tocmai pentru a ne face vizibili șoferilor ce urmează să plece o dată cu noi sau după. Pentru a evita o eventuală acroșare cu vreun șofer care nu ne-a văzut lângă el sau puțin în spatele lui.

Să nu mă înțelegi greșit, nu zic acum că de mâine toți bicicliștii să treacă pe roșu, să plece mai devreme de la semafor, mai ales fără să se asigure că ar fi mai safe să facă așa. NU. Trag speranță că asiguratul atunci când ești prin trafic e ceva esențial, indiferent că ești pieton, biciclist, șofer etc. Deci și dacă ești cu bicicleta, indiferent că ai verde sau nu, tot e bine să te asiguri, mai ales în traficul din București.

O întâmplare recentă, petrecută pe străzile Londrei, unui | unor bicicliști de acolo, m-a adus în fața calulatorului pentru acest articol. Și anume, poliția metropolitană londoneză a împărțit niște amenzi acestor bicicliști, cam abuziv aș spune, dar mai bine îți faci singur o părere:

În Europa și nu numai sunt deja orașe în care este permis bicicliștilor să treacă pe culoarea roșie a semaforului sau să facă dreapta pe roșu. În Basel, al treilea oraș ca mărime din Elveția a fost implementat un proiect pilot de acest gen în 2013. Mai multe detalii aici.

Poate există și la noi o șansă în acest sens odată cu realizarea P.M.U.D. (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă – București), despre care am mai scris aici.

Care e părerea ta vis-a-vis de acest subiect? Cât de realistic ți se pare treaba asta cu forțatul roșului la semafor?

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers like this: