Asta chiar este una din cele mai . . . penibile ”petiții” pe care am întânlit-o.
Un jurnalist sau un grup de jurnaliști (dacă îi putem numi așa) de la DC News.ro a inițiat o petiție pentru desființarea pistei de biciclete de pe Calea Victoriei, pe motiv că ar încurca circulația auto?!?! SERIOS?
Dânșii se plâng că prin construcția/amenajearea pistei respective, a fost îngustat spațiul acordat traficului auto, de la 3 benzi de circulație la 2 benzi de circulație și vezi domne’ se creează prea multe blocaje în trafic la traversarea centrului orașului.
Sicer eu văd o soluție mult, mult, dar mult mai simplă la această „problemă” – NU mai circulați cu mașina pe ruta asta sau prin centru orașului. Există (și prin amabilitatea Dl. Primar Sorin Oprescu – !ironie!) mai multe variante cum ar fi:
- Blv. Lascăr Catargiu -> Blv. Magheru sau Str. Buzești -> Str. Berzei;
- Utilizați mijloacele de transport în comun, astfel se vor reduce și numărul mașinilor din trafic, permițând R.A.T.B.-ului să se deplaseze mult mai lejer și la timp;
- TAXI cu aceași explicație de mai sus;
- Sau cea mai convenabilă, mergeți cu bicicleta. Știu că asta poate suna ceva extrem, dar e foarte util și convenabil;
- Ș.a.m.d.
Sincer nici nu știu exact cum să reacționez la o astfel de inițiativă. Cum de este posibil ca în 2015 să existe o astfel de petiție? Ca cineva să gândească atât de . . . îngust? Mai ales că vorbim de o publicație, niște jurnaliști.
Poate exagerez eu, poate am prea multe pretenții sau poate sunt prea idealist, posibil și asta.
Articolul cu pricina poate fi găsit aici: DC News – Uniți demolăm pista de biciclete! Semnează împotriva blocajelor de pe Calea Victoriei .
Voi ce părere aveți?
Eu consider ca ar fi un lucru bun desfiintarea acelei piste, in forma sa actuala. Nu din acelasi motiv invocat de jurnalisti, ci din cauza ca reprezinta un pericol pt siguranta biciclistilor.
Si pt cine ar fi curios sa stie motivatia din spatele parerii mele scurt exprimate, urmeaza si lunga expunere de mai jos:
Inutilitatea sensului invers:
Acea pista este utila doar rupta de contextual orasului, ceea ce o face inutila. Adica e fantastica pt cineva care vrea sa pedaleze doar piata victoriei si universitate, pe calea victoriei – dar atat. Dc ar fi sa imi incep calatoria in fata Cercului Militatr si sa ma indrept spre Piata victoriei, pe C victoriei, m-as simti extraordinar. Sau in sens invers, intre cele 2 puncte mentionate – adica inceputul si sfarsitul pistei. Doar ca o pista trebuei sa se integreze in realitatea orasului si a traficului, ceea ce acea pista nu face. Ca si biciclist participant la trafic am acceptat sa respect cat de cat regulile de circulatie. Am acceptat ca pe trotuar sa nu merg cu mai mult de 15 km/ h si sa inteleg ca pietonii oricum nu au pe unde circula si sa nu ii stresez si eu in plus pe trotuar. Consider ca o viteza de 30 km/h pe carosabil, in contextul traficului din Buc, ma pune pe picior de egalitate cu un autovehicul – de aceea am ales sa respect sensurile unice in mare parte din cazuri sau, orisicum, in caz ca circul pe sens invers sa acord prioritate celor care vin din sens opus si sa ma dau din drum pt a nu incurca absolut deloc traficul ce merge regulamentar. Calea Victoriei, ca sens unic, o consider o ruta de mare viteza si mare aglomeratie si deci impracticabila in sens invers pe bicicleta. Faptul ca pista de biciclete imi permite sa o parcurg in sens invers nu imi creeaza un mare avantaj in contextul traseului meu, intrucat oricum m-am obisnuit sa aleg alta ruta , una pe care sa circul in acelasi sens cu masinile. Deci utilitatea sensului invers al pistei este 0 pt mine.
Oroarea pistei amplasata pe partea stanga a directiei de mers:
Pe de alta parte, venind dinspre nordul orasului, ajungand la Piata Victoriei si dorind sa continui pe C Victoriei, existenta unei piste special amenajate pt biciclete creaza obligativitatea legala de a o folosi. Doar ca pana in acel punct nu exista neaparat piste de biciclete (voi exclude aici glumele desenate pe trotuar, intrucat am descris ca doresc sa rulez cu minim 30km/h in acea zona) si deci eu circul pe partea dreapta, iar, in mijlocul uneia din cele mai mari intersectii din Buc, eu trebuie sa schimb banda, de pe partea dreapta, pana pe stanga maxim, unde se afla pista de biciclisti – teoretic ar trebui sa astept la semafor culoarea verde pt a ma opri in 10 metri pe dreapta si a astepta la semafor inmpreuna cu pietonii pt a traversa si a reusi sa ajung la pista mea pt a-mi continua drumul INAINTE. Ori biciclistul nu se considera pieton, si in acel moment va incerca (am vzt deja mule cazuri, am efectuat si eu aceasta manevra periculoasa si as vrea sa nu mai trebuiasca sa o efectuez) sa schimbe banda la culoarea verde a semaforului, prin fata sau printre masinile ce pornesc de la semafor – aici este marele pericol si sunt convins ca in acea zona va exista cel putin un accident grav de circulatie implicand autovehicule si biciclete.
Presupunand ca am reusit sa ma incadrez pe pista mea de biciclete si rulez fericit , protejat de bordura “magica”, in scurt timp ajung in zona Ateneului, zona in care pista este si nu prea, tot pe stanga, sunt nevoit sa fac o serie de ocolisuri pe langa parcari si sa folosesc din nou treceri de pietoni….trec de acea zona, continui fericit pe langa magazinul Muzica si ajung la Cercul Militar, unde stupoare, se termina pista. Eu vreau sa rulez tot inainte, ce fac? Ma vad nevoit sa efectuez aceeasi manevra periculoasa de la Piata Victoriei, insa de data aceasta de pe stanga tre sa ajung pe dreapta.
As prefera sa nu fiu obligat sa folosesc acea pista, prefer deplasarea pe partea dreapta, chiar si fara pista/ banda special marcata, asa cum o fac in restul orasului – e mai sigur.
Salut Zetu,
Mersi de comentariu. Din păcate îți cam dau dreptate. Zic din păcate deoarece și eu ca mulți alți bicicliști, mi-aș fi dorit ca pista asta să fie mult mai utilă decat este în prezent.
Pe de altă parte, pista nu este încă dată în folosință oficial, nu este terminată și chiar și așa, tronsoanele care-s aproape gata au hibele lor.
Nu cred însă ca soluția ar fi desființarea ei, Deocamdată este „cea mai bună amenajare” de piste de biciclete din București. Departe de a fi una perfectă.
Să sperăm că următoarele piste de biciclete vor fi din ce în ce mai aproape de adevăr.